Czym są i jakie cechy charakterystyczne mają platformy B2C?

W świecie handlu elektronicznego jednym z najważniejszych modeli biznesowych jest B2C, tj. Business to Consumer. Mowa tutaj o transakcjach między firmą a klientem indywidualnym na dedykowanej platformie sprzedażowej, na której dany przedsiębiorca sprzedaje swoje produkty lub usługi osobom fizycznym. Czym są platformy B2C i co jeszcze warto na ich temat wiedzieć? Zapraszamy do lektury!

Czym są transakcje B2C?

W przypadku transakcji B2C to osoba fizyczna (a nie firma) jest końcowym odbiorcą produktu lub usługi. Prowadzenie takiego biznesu wiąże się więc z nieustannym poszukiwaniem nowych klientów i utrzymywaniem jak najlepszych relacji z tymi, którzy już korzystają z danej platformy. Szczególnie ważne są tutaj budowanie świadomość marki i zainteresowanie klienta, a także bezawaryjność, intuicyjny interfejs i łatwość użytkowania. 

Platformy B2C to internetowe sklepy sprzedażowe, które mogą być dostosowane do potrzeb biznesowych danej firmy. Kluczowe jest więc staranne zaprezentowanie oferty, szybka realizacja, bezpieczeństwo przesyłanych danych i skuteczny marketing. Dla wielu firm wdrożenie platformy B2C stanowi również nieocenione wsparcie w prowadzeniu sklepów stacjonarnych.

Jak powinna działać platforma B2C?

Platformy B2C powinny zostać zaprojektowane przez zespół wyspecjalizowanych programistów. Mowa tutaj bowiem o nowoczesnych systemach zarządzania całą sprzedażą internetową, które pozwalają m.in. kierować procesem dystrybucji, stanami magazynowymi, przyjmowaniem zamówień i ich potwierdzaniem, przygotowywaniem ofert dla klientów czy w końcu obsługą płatności. 

Platformy B2C pozwalają też zaimplementować szereg funkcjonalności dostosowanych do indywidualnych potrzeb firmy, takich jak np. przymierzalnie, tabele rozmiarów i konfiguratory. Takie rozwiązanie dają też możliwość dostosowania obsługi do rosnącej liczby użytkowników i transakcji. Ponadto nic nie stoi na przeszkodzie, aby je zintegrować z systemami ERP, CRM i nie tylko. Platformy B2C są intuicyjne i łatwe w użytkowaniu, co przyciąga nowych klientów.

Przepływ danych użytkowników podczas dokonywania transakcji jest w odpowiedni sposób szyfrowany i chroniony. Platforma B2C daje też możliwość wprowadzenia opcji sprzedaży abonamentowych i dodawania kolejnych funkcji w zależności od aktualnych potrzeb biznesowych i trendów rynkowych. 

Platformy B2C projektowane są w oparciu o dwa filary — headless e-commerce oraz Design Driven Development. Ten pierwszy odnosi się do architektury, w której tzw. front end jest odseparowany od back-endu. Dzięki takiemu rozwiązaniu firmy zyskują większą elastyczność w kreowaniu doświadczeń użytkownika niezależnie od urządzenia, nie zakłócając przy tym głównej infrastruktury e-commerce.

Z kolei Design Driven Development zakłada, że w tworzeniu oprogramowania najważniejsze jest zrozumienie potrzeb użytkowników.  W DDD projektanci i deweloperzy współpracują ze sobą, aby zagwarantować spójność biznesową produktu na każdym etapie jego tworzenia — dzięki DDD rozwiązania e-commerce są bardziej intuicyjne i atrakcyjne z perspektywy konsumenta, bo odpowiadają jego oczekiwaniom.

Takie rozwiązania pozwala też prawidłowo połączyć funkcjonalności platformy z potrzebami firmy. Kombinacja headless e-commerce i Design Driven Development przekładają się na lepsze doświadczenia zakupowe i większą lojalność klientów, co w obliczu rosnącej konkurencji w świecie handlu elektronicznego jest kluczem do osiągnięcia sukcesu.